Technisch beambte

Andre

André werkt al zes jaar bij team Afvalbeheer van Stad Oostende. Hij heeft zijn vaste regio in het Westerkwartier en maakt er een erezaak van om die wijk proper te houden. Met bezem, afvalprikker of bladblazer in de hand.

Van kok naar buiten

"Ik heb lang als kok gewerkt, maar wou iets anders. Bureauwerk is niets voor mij, ik wou buiten zijn. Zelfs voor ik bij team Afvalbeheer aan de slag ging, was ik actief als Proper Strand Loper. Nu is mijn hobby eigenlijk mijn beroep geworden."

Elke dag is er werk

"Ik heb mijn vaste regio in het Westerkwartier. Maandag vul ik mijn aanhangwagen met afval. Dinsdag doe ik vuilbakken. Daarna wied ik onkruid, ruimen we bladeren op. Er is altijd werk. Soms ruim je alles op en ligt het niet veel later weer vol. Vroeger kon ik me daaraan ergeren. Maar nu kan ik dat van me afzetten. Je moet dat kunnen laten gaan."

Een vast gezicht in de wijk

"Ik hou van de buitenlucht en van het sociaal contact. Voor de mensen van mijn wijk ben ik een vast gezicht in het straatbeeld. Ik krijg veel dankbaarheid voor wat ik doe. Mensen leren kennen, een babbeltje doen, contact leggen."

Je mag niet bang zijn om je vuil te maken

"Op een milde winterdag zoals vandaag is het aangenaam buiten werken. Je bent fysiek in beweging, dat is gezond. Je mag niet bang zijn om je vuil te maken. Ik ben trots op wat we doen."

Naar top